Pages

vrijdag 20 september 2013

Normandië

Afgelopen weekend zijn we naar Normandië geweest, hier was een huis gehuurd en een groot feest werd er gehouden! Axel, Suze en twee vrienden van zijn namelijk jarig geweest (40!) en dat moet natuurlijk groots gevierd worden. Wij zijn vrijdag rond een uur of 4 vertrokken, nadat ik de kinderen van school heb gehaald. Het was ongeveer twee uur rijden, ik moest achterin tussen de twee kinderen. Marte is erg lang dus die paste niet op de achterbank en ook niet in de auto van haar familie, daar was namelijk geen plaats meer. Dus moest ze voorin. Farmour reed, dat is de oma. Ik weet eindelijk waarom mijn familie haar Farmour noemt en Karens familie haar Mormour noemt! Het is iets Noors, wij noemen haar Farmoer omdat zij de moeder van 'onze' vader is, en bij hun net andersom. Heel logisch dus eigenlijk, maar ik had er niet echt aan gedacht. 

Vrijdagavond was het een groot diner voor de familie. Er was heel veel eten en Axel deed 's
avonds de barbeque. Het was echt super lekker! Alle opa's en oma's en zussen en broers waren er. En als ze kinderen hadden, ook de kinderen. Om een uur of 12 waren we pas klaar met eten. We beginnen namelijk ook nog al laat, nadat we de nodige wijn al genuttigd hebben. Want dat was er wel in overvloed haha! Na het eten we hebben we nog een aantal uurtjes er gezeten en gepraat en gedanst, gedronken en taart gegeten. Ze hadden een hele grote taart, waar allemaal foto's van de jarigen opstonden. Een taart met een foto collage. De kinderen gingen ook pas om een uur of 2 naar bed. 

De volgende ochtend werden we pas om kwart over 12 wakker. Wat was het heerlijk om gewoon niet gewekt te worden door de kinderen! Dit omdat wij in het andere huis lagen te slapen. Wat vroeger waarschijnlijk  het diensthuis was geweest. In de huizen hangen nog allemaal schilderijen en foto's aan de muur. En de meubels zijn ook erg oud. Maar dit vind ik vaak ook weer heel interessant aan dit soort huizen haha! Deze dag kwamen er allemaal vrienden van onze jarigen. Die hadden dan ook allemaal kleine kinderen bij zich. Dit was op zich wel leuk, al was het enige nadeel dat ik natuurlijk nog geen frans kan praten en ik erg dom lijk hier door haha! Er was één klein jongentje dat echt de hele tijd alles aan mij wou vragen, heel irritant maar oooh wat een schatje! Ik ben blij toen we verstoppertje en tikkertje en uno gingen spelen, dan hoef je tenminste niet zoveel met elkaar praten en dat is ook wel weer goed en de kinderen vinden het leuk. Ook waren ze massaal gefascineerd door de biljarttafel. Er werd vollop met de ballen over gerold en gedaan. 

De kinderen kregen eten rond een uur of acht, hierna hadden de oudsten met zijn drieën een liedje gemaakt. Dat zijn alle drie de dochters van de jarigen dus dat was heel erg leuk,

ik weet dat ik dat ook nog een keer heb gedaan met noortje en nienke toen één van de ouders ( dacht pappa) jarig was! Na ze hadden opgetreden zijn we naar buiten gegaan, alle kinderen kregen een wensballon en die werd opgelaten. Het was een heel mooi gezicht om te zien! Tegen een uur of 11 kregen wij eindelijk ons eten, pff dat werd tijd! Niet dat er overdag niet gegeten werd, juist te veel. Elk gezin/volwassene had een schaal eten meegenomen. Veel verschillende soorten salades, broodjes, sausjes.. En ga zo maar door! Er was een grote witte tent opgezet en hier zaten we de hele dag ( of we zaten in het huis ). En daar stond een grote tafel die de hele tijd bijgevuld werd. Haha! Nou wij aten dus salades en worstjes en saté. De ouders van Suze hadden de saté met satésaus meegenomen uit Nederland. Word hier blijkbaar niet lekker genoeg of niet verkocht. Na en tijdens het eten werd er gedanst en gezongen en gepraat en gedronken. Er was na het eten ook een hele lekkere grote taart, gemaakt van soesjes, caramel, en een soort van nootjes. Heel erg zoet en heel erg lekker!

Na een tijdje zijn we ook naar binnen verhuist waar de DJ aan het draaien was en iedereen
aan het dansen was, het was echt heel erg gezellig. Dan te bedenken dat er kinderen in hetzelfde huis lagen te slapen. Maar er waren ook kinderen die de hele tijd nog beneden waren, want de ouders sliepen niet in het huis. Eentje heb ik in mijn bed gelegd, ze heette toevallig ook Emma. Wat heel raar was voor Marte die eerder dan mij naar bed ging, ik was namelijk vergeten het tegen Marte te vertellen. Het feestje was rond een uur of 5 's nachts afgelopen en toen gingen we naar bed. Nouja, de laatste feestgangers. Ik lag al in bed, netjes he ;-).

De volgende dag was iedereen rond een uur of twaalf wel op, we hebben met zijn allen geluncht met de restjes van de vorige dag. En daarna druppelden de gasten langzaamaan weg. Om half 4 vertrokken wij richting huis waar we om 6 uur aankwamen. Het was een heel erg leuk weekend! Volgende keer zal ik wat meer op tijd schrijven haha!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten